Logistikos paslaugos ir krovinių pervežimas 2025-aisiais: kokių pokyčių galime tikėtis?

Krovinių gabenimas jūra | First Logistics

Transporto ir logistikos sektorius turi prisitaikyti prie sparčiai kintančios aplinkos. Visų pirma transporto įmonėms būtina diegti technologijas, tinkamai dėlioti prioritetus, pirmenybę teikiant tvarumui ir personalo plėtrai bei dar daugiau pajėgų mesti kibernetiniam saugumui. Taigi, kokios tendencijos atsispindės logistikos sektoriuje jau įsibėgėjusiais 2025-aisiais.

Logistikos paslaugos ir technologijos: dirbtinis intelektas, skaitmeninis ir kibernetinis saugumas – svarbiausios kryptys

Krovininio transporto sektorius iki šiol gana vangiai „draugavo“ su technologijomis. Žinoma, to negalime be išimties pasakyti apie visus verslus, bet nemažai įmonių vis dar per lėtai investuoja į naujoves.

Technologijos sparčiai bei neišvengiamai skverbiasi ir į logistikos sektorių. Tikėtina, kad artimiausiu metu dar labiau plėsis skaitmeninės platformos, kuriose krovinių siuntėjai ir vežėjai matys informaciją realiuoju laiku. Turint tikslą didinti efektyvumą, tačiau norint optimizuoti išlaidas, tokio tipo platformos tampa svarbios ne tik stambiems vežėjams, bet ir mikroįmonėms.

Logistikos paslaugų teikėjai ir toliau siekia išsiaiškinti, kaip dirbtinio intelekto platformos gali padėti geriau sudėlioti maršrutus ar kontroliuoti atsargas, sumažinti išlaidas ir bendrai didinti veiklos efektyvumą. Reali galimybė – vadinamieji skaitmeniniai dvyniai. Tai yra tam tikra skaitmeninio modeliavimo galimybė, virtuali tikrų, bet dar neįdiegtų sprendimų kopija, padedanti išvengti incidentų, gedimų ir su jais susijusių išlaidų. Skaitmeniniai dvyniai gauna tikrus duomenis realiuoju laiku ir pagal juos atlieka skaičiavimus, pateikia prognozes, rekomendacijas ir galimai geriausią veiksmų planą.

Kuriant virtualius tiekimo grandinių modelius, būtent skaitmeniniai dvyniai leis įmonėms iš anksto pastebėti potencialius sutrikimus, išbandyti strategijas praktiškai ir racionalizuoti veiklą. Taigi, logistikos paslaugos gali turėti bandomąją versiją.

Kibernetinis saugumas

Vis daugiau logistikos operacijų perkeliamos į virtualiąją erdvę, taigi, išaugo kibernetinio saugumo svarba. Norint apsaugoti ne viešai prieinamus įmonių duomenis, verslo valdymo sistemas, teks nemažai investuoti į priemones, padedančias kovoti su kibernetinėmis grėsmėmis. Beje, čia labai svarbus verslų bendradarbiavimas, keitimasis patirtimi

2024 m. lapkritį viešojoje erdvėje (užsienio žiniasklaidoje) garsiai nuskambėjo „Blue Yonder“ – stambaus masto programišių ataką patyrusio programinės įrangos kūrėjo – istorija. Šis incidentas sutrikdė ne tik daugelio smulkių, bet ir svarbiausių klientų, tarp jų – ir didžiųjų Jungtinės Karalystės prekybos centrų „Morrisons“ ir „Sainsbury‘s“ – veiklą. Tokie incidentai tik parodo, kaip kartais lengva „nutraukti“ tiekimo grandines

„Dachser“ IT saugumo skyriaus vadovas Christianas von Rützenas 2024 m. pab. publikuotame trumpame interviu teigė, kad logistikos sektoriuje sparčiai augantis kibernetinių atakų kiekis keičia klientų ir verslo partnerių reikalavimus informacijos saugumui bei duomenų apsaugai. O tai, kad informacijos saugumo lygis įmonėje yra aukštas ir įmone galima pasitikėti, rodo ISO 27100 standartas bei jo „papildinys“ – automobilių pramonėje ypač svarbus TISAX.

Krovinių pervežimas ir tvarumas: dekarbonizacija ir žiedinės tiekimo grandinės

Tvarumas – dar vienas kertinis raktinis žodis tokiose srityse kaip logistikos paslaugos ar tarptautinis krovinių pervežimas. Apie tvarumą kalbėti verčia vis griežtesni reglamentai ir didėjanti ekologiškų sprendimų, praktikų paklausa.

Apie tai kalbėti nevengiame ir mes: leidinyje „Muitų teisė praktikams“ 2024 m. pab. buvo publikuotas „First Logistics“ Klientų aptarnavimo skyriaus vadovės Jurgitos Bartninkienės straipsnis apie naująjį ES reglamentą, nukreiptą prieš miškų naikinimą. Reglamentas, skirtas miškų ir ekosistemų apsaugai, ne tik nustato teisines sąlygas, bet ir iškelia svarbų tikslą – užtikrinti tvarumą tiekimo grandinėse. Tai ne tik iššūkis įmonėms, bet kartu ir puiki proga prisidėti prie aplinkosaugos tikslų ir įvertinti tvarumą vis labiau vertinančių vartotojų lūkesčius.

Taigi, tikėtina, kad 2025 m. logistikos įmonės ir toliau didins elektromobilių, elektrinių ar bent hibridinių sunkvežimių parkus, ieškos galimybių naudoti alternatyvius degalus, į kasdienius procesus integruos autonominį transportą: šie sprendimai tarptautiniu mastu padeda mažinti išmetamo anglies dvideginio kiekį.

Dar labai daug potencialo turi krovinių gabenimas jūra. Pavyzdžiui, įmonės, norėdamos atitikti griežtesnius aplinkosaugos reikalavimus, yra įpareigotos atnaujinti laivynus, o klientai vėlgi pirmenybę teikia tvaresniems sprendimams. Bet tuo pat metu svarbu užtikrinti, kad ženkliai neišaugtų siuntimo išlaidos (pavyzdžiui, krovinių gabenimas oru išliks aktualus tik siunčiant ir tiekiant specifines siuntas ar produktus).

Pagreitį vis labiau įgaus žiedinės tiekimo grandinės. Joms būdinga tai, kad produkto perdirbimas ir antrinis panaudojimas tampa tiekimo grandinės sudėtine dalimi, o ne tenka galutiniam produkto vartotojui. Galimi pavyzdžiai – pakuočių tobulinimas, atvirkštinė logistika (kai tvarkomos visoje tiekimo grandinėje susidarančios atliekos) ir kt.

Tikimasi, kad logistikos paslaugas teikiančios ir technologijų įmonės užmegs daugiau partnerysčių bei visuomenei pristatys daugiau inovatyvių sprendimų, pavyzdžiui, dirbtiniu intelektu paremtus anglies dvideginio stebėjimo įrankius, išmaniuosius įkrovimo tinklus elektromobilių parkams ir t. t.

Taigi, tvarumas po truputį tampa konkurencinį pranašumą logistikos srityje padedančia laimėti būtinybe, anaiptol ne išskirtinumu.

Logistikos srities įmonių personalo dinamika: darbo jėgos stygiaus problemų sprendimas ir kvalifikacijos kėlimas

Darbo jėgos, ypač kvalifikuotos, trūkumas logistikos sektoriuje išlieka viena opesnių problemų. Dėl planuojant darbuotojų išteklius padaromų klaidų gali sumažėti maržos ir pablogėti klientų aptarnavimas. Šie darbo jėgos iššūkiai paliečia daugiau nei 3 milijonus žmonių, dirbančių 40-yje pelningiausių logistikos sektoriaus įmonių. Tiesa, įmonių taikomos tinkamos strategijos gali padėti padidinti darbuotojų produktyvumą ir užtikrinti, kad reikiamas kiekis žmonių atsidurtų tinkamoje vietoje ir tinkamu laiku.

Taigi, šio tikslo siekiančios įmonės ne tik investuoja į mokymus, ypač paremtus dirbtiniu intelektu, tačiau ir užtikrina lankstesnes darbo sąlygas, ieško būdų, kaip ir kokiomis priemonėmis pritraukti ir išlaikyti geriausius darbuotojus. Pavyzdžiui, „First Logistics“ vienas iš labiausiai darbuotojus motyvavusių pastarųjų metų sprendimų – 1 val. trumpesnė darbo diena. Taip pat logistikos srityje savo vietą atranda ir puikiai užduotis įgyvendina vis daugiau moterų: šiame sektoriuje vyrai jau nebedominuoja, kaip buvo anksčiau. Kursai, mokymai, komandiruotės, įvairūs renginiai skatina darbuotojų lojalumą ir tobulėjimą.

Taigi, logistikos paslaugos tampa vis dinamiškesnės, o šių paslaugų teikėjams tenka priimti pokyčius ir pasinaudoti atsiradusiomis galimybėmis. Norėdami išlaikyti konkurencinį pranašumą, krovinius gabenantys verslai 2025-aisiais ir vėliau turės sakyti tvirtą „taip“ technologijoms, stengtis užtikrinti klientų ir partnerių duomenų saugumą, atsigręžti į tvarumą bei puoselėti santykius su darbuotojais. Tai logistikos verslų kertinės siektinos tendencijos ir planas mažiausiai keleriems ateinantiems metams.